Opleiding tot intervisiecoach

Durée totale
Localisation
A cet endroit
Date et lieu de début
Logo HRD Academy
Note du fournisseur: starstarstarstarstar 10 HRD Academy a une moyenne de 10 (basée sur 2 avis)

Astuce: besoin de plus d'informations sur la formation? Téléchargez la brochure!

Dates et lieux de début

placeBE 2980 Zoersel
4 oct. 2021 jusqu'au 28 oct. 2021
placeBE 9080 Beervelde
3 oct. 2022 jusqu'au 24 oct. 2022

Description

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

In deze training leer je de vaardigheden die je nodig hebt om als interne of externe intervisiecoach aan de slag te gaan. Je leert verschillende intervisiemethodieken hanteren en een intervisiegroep begeleiden. Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie waardoor je intervisiegroepen kan opstarten.

Intervisie is een manier om te leren van elkaars ervaringen, vraagstukken, problemen en aanpak.  In een intervisiegesprek wordt een specifieke case besproken.  De leden van de intervisiegroep denken mee en geven feedback, suggesties en oplossingsrichting.  Tot slot formuleert de eigenaar van de case de leerpunten en de  verdere aanpak.

Situering

Bij intervisie gebeurt het 'm…

Lisez la description complète ici

Foire aux questions (FAQ)

Il n'y a pour le moment aucune question fréquente sur ce produit. Si vous avez besoin d'aide ou une question, contactez notre équipe support.

Vous n'avez pas trouvé ce que vous cherchiez ? Voir aussi : Agile, Lean Six Sigma, PRINCE2, Scrum et Management de projet.

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

In deze training leer je de vaardigheden die je nodig hebt om als interne of externe intervisiecoach aan de slag te gaan. Je leert verschillende intervisiemethodieken hanteren en een intervisiegroep begeleiden. Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie waardoor je intervisiegroepen kan opstarten.

Intervisie is een manier om te leren van elkaars ervaringen, vraagstukken, problemen en aanpak.  In een intervisiegesprek wordt een specifieke case besproken.  De leden van de intervisiegroep denken mee en geven feedback, suggesties en oplossingsrichting.  Tot slot formuleert de eigenaar van de case de leerpunten en de  verdere aanpak.

Situering

Bij intervisie gebeurt het 'meedenken' door de intervisieleden niet door het aandragen van oplossingen maar door het stellen van vragen zodat de 'eigenaar' van de case zelf zicht krijgt op het ingebrachte probleem en hoe hij/zij hierbij kan handelen.
Wanneer kan je intervisies inzetten?

  • Het samenwerken aan vraagstukken uit de dagdagelijkse praktijk zodat er uit bespreking een gezamenlijke aanpak ontstaat
  • Het werken aan problemen die deelnemers persoonlijk aangaan
  • Het toetsen van individuele percepties van het probleem, om van daaruit de situatie te verhelderen, hanteerbaar te maken en mogelijkheden tot actie te onderzoeken
  • Het verwerven van inzicht in het eigen handelen en het genereren van nieuwe alternatieven
  • ...

Wat levert intervisie op?

  • Dieper leren van en met elkaar
  • Het vermogen tot zelfontwikkeling versterken
  • Het beste uit elkaar naar boven laten komen
  • Zicht op oplossingen
  • Sfeer van collegialiteit en verbondenheid
  • Groeiend zelfvertrouwen
  • Grotere afstemming in aanpak.

Doelgroep

Interne en externe trainers, coaches, consultants, leidinggevenden, managers, HR(D) managers en iedereen die intervisiegroepen wil leren begeleiden en intervisie wil leren inzetten als ontwikkelingsinstrument.

Voorkennis

Ervaring als trainer, coach en/of facilitator van groepen is aangewezen.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je krijgt een beter inzicht in hoe mensen leren, specifiek met betrekking tot de leervorm intervisie.
  • Je krijgt een beter inzicht in enkele principes van procesbegeleiding en groepsdynamica nodig voor het succesvol begeleiden van intervisiegroepen.
  • Je kan een gepaste intervisiecultuur creëren in een organisatie om de methodiek maximale kans op slagen te bieden.
  • Je kan een toolbox aan intervisiemethodieken toepassen.
  • Na de training kan je zelfstandig aan de slag als interne intervisor in je eigen organisatie of als externe intervisor bij eigen opdrachtgevers.  
  • Je krijgt ook inhoudelijk inzicht in enkele eigen situaties en patronen aangezien de intervisiemethodieken geoefend worden op eigen cases die (mede) door jou ingebracht zijn.

Programma

  • Wat is intervisie en wat is het niet?
  • Situering van intervisiecoaching versus individuele coaching en teamcoaching
  • De meerwaarde van intervisiecoaching
  • Voorwaarden voor succes bij intervisie
  • 'Zijn' en 'doen' van de intervisiebegeleider
  • Valkuilen van de intervisiebegeleider
  • Enkele principes van procesbegeleiding en groepsdynamica nodig voor het succesvol begeleiden van intervisiegroepen
  • Onder begeleiding van de trainer worden intervisiemethodieken ingeoefend met inbreng van eigen cases door de deelnemers (o.m.: de roddelmethode, waarom heb jij dit verdiend methode, incidentmethode, ...)
  • Inoefenen van de rol van intervisiebegeleider
  • Opstarten en begeleiden van intervisiegroepen in een organisatie
  • De lijn uitzetten van intervisietrajecten, casuïstiek, intervisieleiderschap, overdracht- en tegenoverdracht
  • Creëren van een intervisiecultuur binnen een organisatie

Didactische aanpak

  • We werken doorheen de training met eigen cases waardoor de 2,5 dagen het karakter hebben van een workshop.
  • Je oefent zelf de intervisiemethodieken veelvuldig in waarbij je feedback krijgt van de trainer en de deelnemers.
  • De training bestaat uit 2 opeenvolgende trainingsdagen en een halve dag opvolging waarin we, vertrekkende van jouw praktijkervaringen met intervisiecoaching, onze kennis zullen verdiepen en vooral veel leren van elkaar.
  • Maximum aantal deelnemers is 8.

Cursusmateriaal

  • HRDA syllabus Opleiding tot intervisiecoach
  • HRDA handouts Opleiding tot intervisiecoach

Trainer Nadja Talpaert

Nadja Talpaert is een master ICF-gecertifieerde coach (MCC) en Transformational Presence Coach (CTPC) met ruim 15 jaar ervaring in executive en business coaching en training.  Zij studeerde communicatie (Artevelde) en vulde dit verder aan met een master in bedrijfseconomie (Vlekho Business School), een master in Neurolinguïstische Programmatie (School voor NLP) en daarenboven is ze o.m. gecertificeerd Discovery Insights Practitioner, IntervisieCoach, Horse-assisted Coach en Stress & Burn-out Coach.  Nadja’s persoonlijke carrièrepad leidde haar zowel in business als HR. Doorheen de jaren nam zij verschillende rollen op binnen het HR domein; Recruitment, Training Management, Competency Management, Trainer, Employee Relations, HR Business Partner en dit in diverse sectoren, van banking naar telecom en van engineering naar consulting bij Kaleido en Randstad Consulting.  Sinds de oprichting in 2012 van Notice the Difference! heeft zij resoluut de kaart van leiderschapsontwikkeling gekozen hoofdzakelijk via individuele coaching en IntervisieCoaching.

Rester à jour sur les nouveaux avi

Pas encore d'avis.

Partagez vos avis

Avez-vous participé à formation? Partagez votre expérience et aider d'autres personnes à faire le bon choix. Pour vous remercier, nous donnerons 1,00 € à la fondation Stichting Edukans.

Il n'y a pour le moment aucune question fréquente sur ce produit. Si vous avez besoin d'aide ou une question, contactez notre équipe support.

Recevoir une brochure d'information (gratuit)

Sexe:
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)

Vous avez des questions?

(optionnel)
Nous conservons vos données personnelles dans le but de vous accompagner par email ou téléphone.
Vous pouvez trouver plus d'informations sur : Politique de confidentialité.