De groep als leerinstrument: groepsdynamica en systemisch werken

Durée totale
Localisation
A cet endroit
Date et lieu de début
Logo HRD Academy
Note du fournisseur: starstarstarstarstar 10 HRD Academy a une moyenne de 10 (basée sur 2 avis)

Astuce: besoin de plus d'informations sur la formation? Téléchargez la brochure!

Dates et lieux de début

placeBE 2800 Mechelen
15 nov. 2021 jusqu'au 29 nov. 2021

Description

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

Haal het beste uit groepen dankzij deze driedaagse training. Je wordt vaardiger in het omgaan met groepen en leert bijvoorbeeld je interventies afstemmen op de ontwikkelingsfase van de groep. Je kan na de training gepast inspelen op de heersende groepsenergie en je krijgt meer grip op het groepsproces.


Voor wie gefascineerd is door het functioneren van een groep en de invloed hiervan op het leren, de motivatie en het presteren van de individuen. Elke groep is anders, heeft zijn eigen patronen, dynamiek en groeiproces. En tegelijk zijn er ook een aantal universele ‘wetten’ en ontwikkelfasen die voor elke groep gelden. Een beter inzicht in deze groepsdynamieken en het verwerven van een aantal…

Lisez la description complète ici

Foire aux questions (FAQ)

Il n'y a pour le moment aucune question fréquente sur ce produit. Si vous avez besoin d'aide ou une question, contactez notre équipe support.

Vous n'avez pas trouvé ce que vous cherchiez ? Voir aussi : Storytelling, Marketing de contenu, Introduction au marketing, Techniques de rédaction et Réseaux sociaux.

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

Haal het beste uit groepen dankzij deze driedaagse training. Je wordt vaardiger in het omgaan met groepen en leert bijvoorbeeld je interventies afstemmen op de ontwikkelingsfase van de groep. Je kan na de training gepast inspelen op de heersende groepsenergie en je krijgt meer grip op het groepsproces.


Voor wie gefascineerd is door het functioneren van een groep en de invloed hiervan op het leren, de motivatie en het presteren van de individuen. Elke groep is anders, heeft zijn eigen patronen, dynamiek en groeiproces. En tegelijk zijn er ook een aantal universele ‘wetten’ en ontwikkelfasen die voor elke groep gelden. Een beter inzicht in deze groepsdynamieken en het verwerven van een aantal handvaten, stellen je in staat om van je groep een krachtig leerlabo en/of een hecht team te maken.

Doelgroep

Trainers, managers, HR-deskundigen, coaches, consultants, leidinggevenden, groepsbegeleiders, sprekers en iedereen die met groepen werkt en graag dat wat onzichtbaar is bewuster zou kunnen hanteren.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je behandelt de groep als leerinstrument.  Je past groepsdynamica en systemisch werken bewust toe.
  • Je kan omgaan met onzichtbare bronnen en energielekken in groepen.
  • Je bent je bewust van jouw natuurlijk plek in een groep en kan dit bewust hanteren in je rol als (bege)leider van een groep.
  • Je kan ‘het werken met groepsbeelden‘ inzetten in je eigen werk.
  • Je ziet hoe je groep in elkaar zit, wat er speelt en leeft onder de oppervlakte, tussen de regels door.  Je kan dit aanwenden om je groep een volgende (ontwikkel)stap te laten zetten.
  • Je ziet in welke fase van ontwikkeling je groep zich bevindt.
  • Je weet wat je kan doen om iedereen een passende plek te geven in de groep. Je weet hoe je groep te begeleiden bij het zetten van een volgende ontwikkelstap.
  • Je houdt bij de keuze van je werkvormen ook rekening met de groepsaspecten, niet enkel met de inhoudelijke.
  • Je bent je bewuster van je persoonlijke energiedetectie systeem en kan dit doelgerichter inzetten.

Programma

  • De fasen van groepsontwikkeling: van startende tot mature groep. Kenmerken van de verschillende fasen, kwaliteiten en aandachtspunten, relatie onder de groepsleden en relatie tot de begeleider van de groep (forming, norming, storming en performing).
  • De groepsdynamische wetten: principes van de informele leider, het zwarte schaap, neutraliteit en loyauteit in een groep.
  • Systemisch denken gebaseerd op de inzichten uit het opstellingswerk van Bert Hellinger (3 basisprincipes: ieder heeft recht op een plek, balans in geven en nemen, respect voor de natuurlijke hiërarchieën).
  • De ideale leergroep: de groep als leerinstrument. Hoe het groepsproces gebruiken ter versterking van het individueel leren? Door o.a. verantwoordelijkheid voor elkaars leren te installeren, de groep als bron van kennis en expertise aan te wenden, het hier en nu te benutten en de diversiteit maximaal in te zetten.
  • De rol, de plaats en de impact van de (bege)leider in/op het groepsgebeuren: inzicht verwerven in de eigen natuurlijke plek t.a.v. een groep en de consequenties hiervan op de begeleidersstijl, persoonlijke drive met daaraan gelinkte kwaliteiten en valkuilen.
  • Energie als betrouwbare parameter voor het groepsproces: het eigen waarnemingsinstrument beter leren kennen, gevoeligheid voor groepsenergie en -lading vergroten, soorten groepsenergie leren onderscheiden, leren interveniëren vanuit energetisch perspectief.
  • Groepsbeelden: een rijk hulpmiddel voor een groeps(bege)leider. Leren hanteren van groepsbeelden (expliciet en als interne visualisatie) om een groep te kunnen situeren in haar ontwikkelfase en van daaruit gerichte interventies te kunnen doen.
  • Didactische werkvormen bekeken vanuit groepsdynamica: methodieken die focussen op het creëren van veiligheid, maximale interactie en betrokkenheid op elkaar en constructief feedback geven (o.a. deelrondes, werken in duo’s en subgroepen, werken met metaplan, feedbackcarroussel).

Didactische aanpak

  • De training is uitgesproken actief,  ervarings- en praktijkgericht.
  • De aangereikte modellen worden al doende opgebouwd.
  • De inzichten en concepten worden consequent vertaald naar de eigen professionele situatie.
  • Daar waar mogelijk wordt met het ‘hier en nu’ gewerkt, met name de leergroep die zich tijdens de training ontwikkelt.
  • Deelnemers worden uitgenodigd om over hun rol als groeps(bege)leider te reflecteren en constructief kritische feedback uit te wisselen. 
  • Er worden maximum 10 deelnemers toegelaten.

Cursusmateriaal

  • HRDA handouts: De groep als leerinstrument: groepsdynamica en systemisch werken.
  • Boek: Jan Remmerswaal: Handboek groepsdynamica; een nieuwe handleiding op theorie en praktijk.

Getuigenissen en referenties

Enkele getuigenissen over trainingen waarbij Tamara Lenaerts als 1 van de trainers ingeschakeld werd:

  • Intens, veilig, verdiepend, leerrijk, maar vooral heel prettig.
  • Ik heb het programma als persoonlijk zinvol ervaren, vooral de sessie rond mijn persoonlijke leervraag en de uitwisseling over impact hebben mij nieuwe inzichten bijgebracht.
  • Ik vind de training een must voor iedereen die groepen begeleidt of opleidt. Het geeft zoveel energie, stil te staan bij wat jou en de anderen drijft en bezielt, te ontrafelen wat impact nu precies is en hoe je meer en diepgaandere impact kan hebben. Los van grote theorieën en koude concepten, samen met collega's ontdekken wat je bindt en dan geïnspireerd terug naar huis.
  • Tijdens deze drie dagen leer je niet wat je leert op een klassieke train-the-trainer. Je leert er wel over je "zijn" als trainer en/of begeleider. En wetende dat vooral je "zijn" er voor zorgt dat je impact hebt, kan ik deze training alleen maar aanbevelen. Dit programma wordt een klassieker !

Trainer: Tamara Lenaerts

Tamara Lenaerts is handelsingenieur en theaterregisseur. Zij behaalde een aggregaatsdiploma, volgde de VTLG (voortgezette training in het leiden van groepen en teams) en een opleiding tot organisatieopsteller. Ze verdiept zich daarnaast al jaren in groepsdynamica, mindfulness en lichaamswerk.

Tamara werkte de voorbije 20 jaar in de trainingswereld; een 7-tal daarvan als verantwoordelijke training and development (bij de federale overheid en bij de Colruyt-group) en een 9-tal jaar als medebestuurder en coach-trainster bij een bureau voor training, coaching en consulting. Wat leidde tot een uitgebreide expertise in het ontwikkelen en geven van trainingen rond leidinggeven en communicatie, in het werken met teams en in het uittekenen van een trainingsbeleid binnen organisaties.

Momenteel richt zij zich voornamelijk op de procesmatige kant van het werken met groepen, op dat wat speelt onder de oppervlakte. Daarnaast coacht zij sprekers naar meer authenticiteit en bezieling en draagt ze haar steentje bij aan een vrouwelijker wereld door het organiseren van vrouwenfestivals in een heerlijck kasteel. Haar manier van werken is intens, intuïtief, speels, al doende en constructief spiegelend.

Rester à jour sur les nouveaux avi

Pas encore d'avis.

Partagez vos avis

Avez-vous participé à formation? Partagez votre expérience et aider d'autres personnes à faire le bon choix. Pour vous remercier, nous donnerons 1,00 € à la fondation Stichting Edukans.

Il n'y a pour le moment aucune question fréquente sur ce produit. Si vous avez besoin d'aide ou une question, contactez notre équipe support.

Recevoir une brochure d'information (gratuit)

Sexe:
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)
(optionnel)

Vous avez des questions?

(optionnel)
Nous conservons vos données personnelles dans le but de vous accompagner par email ou téléphone.
Vous pouvez trouver plus d'informations sur : Politique de confidentialité.